Do odvolání nebudou žadatelům o dotace zasílány notifikační emaily v systému KEVIS.

Jihomoravští silničáři získali stříbrnou medaili na prvním ročníku mistrovství ČR v Cestářském rodeu

Zástupci Správy a údržby silnic Jihomoravského (SÚS JmK) kraje se v sobotu 15.9.2018 v Českých Budějovicích zúčastnili prvního oficiálního ročníku mistrovství České republiky v Cestářském rodeu, pořádaného Českou silniční společností. Zástupce SÚS JmK Karel Konečný skončil na vynikajícím 2. místě v konkurenci kolegů cestářů z 9 krajů České republiky. První tři v celkovém pořadí se současně nominovali jako reprezentanti České republiky na Cestářské rodeo zemí V4, jehož třetí ročník se uskuteční v neděli 7.10.2018 v rámci akce „Den otevřené dráhy“ v paddocku automotodromu v Brně.

Cestářské rodeo je soutěž řidičů posypových vozidel v jízdě zručnosti s nákladním automobilem s předsazenou sněhovou radlicí, tzv. „křídlem“. Soutěž zahrnuje slalom vozidla na vytyčené trase včetně přesnosti zastavení či ovládání speciální sněhové radlice. Pravidla soutěže vycházejí z mezinárodních zkušeností. Obdobné soutěže jsou organizovány pravidelně v USA, na Islandu a od roku 2005 i na Slovensku. V České republice tuto akci poprvé uspořádala SÚS JmK v roce 2007 jako krajskou soutěž.

„Cílem akce je popularizovat práci silničářů při zimní údržbě silnic. Samozřejmě, že nelze simulovat zimní podmínky, kdy vozidlo jede po zledovatělé či zasněžené vozovce. Cestářské rodeo je jednou z mála možností, jak alespoň částečně připravit řidiče silničáře v předstihu na zimní podmínky. V zimě do vozidel autosypačů usedají v důsledku nutné směnnosti i řidiči, kteří v průběhu stavební sezóny obsluhují zcela jiné mechanismy silniční údržby. Získat opětovnou zručnost pro první zásahy je zejména pro ně obtížné a vyžaduje alespoň základní přípravu,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.

Málokterý motorista si uvědomuje, jak obtížná je často v zimních podmínkách situace řidiče posypového vozu. Autosypač, jehož hmotnost dosahuje téměř 25 tun, je v podstatě pouze upravený nákladní automobil, který je vybaven sněhovou radlicí, sypací nástavbou a rozmetadlem posypu umístěným většinou až za vozidlem. „Na zledovatělé či zasněžené silnici je tedy řidič autosypače ve stejné situaci jako kterýkoliv jiný řidič nákladního auta. Na rozdíl od něho však nemůže zastavit a čekat, až se sjízdnost zlepší. Musí se dokázat vyrovnat se zhoršenou sjízdností a přitom posypem či plužením neohrozit ostatní účastníky silničního provozu,“ doplnil ředitel SÚS JmK Zdeněk Komůrka.

Více informací na: https://www.cestarskerodeo.cz/  a na https://www.automotodrombrno.cz/  .

foto JMKfoto JMK