Méně nehod na křižovatce „třiačtyřicítky“ se silnicí na Boskovice: o řešení jednal kraj s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR i policií
Několik smrtelných nehod a desítky srážek, ze kterých vyvázli řidiči i jejich spolucestující s těžkými zraněními. Taková byla letitá bilance na křižovatce silnic I/43 a II/150 na Boskovice. Změnu přinesla v roce 2013 instalace nového dopravního značení a v tuzemsku vůbec první použití baliset na komunikaci I. třídy. Další smrtelná nehoda se poté na křížení odehrála až loni v prosinci – po čtyřech a půl letech. Přesto se chce Jihomoravský kraj zasadit o novou úpravu křižovatky. A důvod? Havárií s vážnými následky sice ubylo, ale celkově se počet nehod nesnížil – naopak.
„Je skvělé, že smrtelných nehod a kolizí s vážně zraněnými je méně. Naším cílem ale musí být i snížení celkového počtu havárií, a to i takových, ze kterých si účastníci odnáší lehká zranění nebo třeba jen hmotnou škodu. Těch po úpravách v roce 2013 přibylo,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu Roman Hanák, podle kterého je jednou z hlavních příčin kolizí i menší přehlednost křižovatky a nedodržování povolené rychlosti ze strany řidičů. Ti ji na třiačtyřicítce porušují ve směru od Brna průměrně o 20 kilometrů za hodinu a v opačném směru o 10. „Na dnešek (20. března) jsem proto svolal na krajský úřad společné jednání za účasti zástupců Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a Policie ČR, abychom našli řešení, které by přispělo ke zvýšení bezpečnosti provozu,“ doplnil Hanák.
Podle účastníků jednání spočívá hlavní problém v odbočování aut doleva od Boskovic na Brno. „Havárii způsobí často i místní řidiči, kteří křižovatku znají. Přehlédnou auto jedoucí po silnici I. třídy, někdy se jim může skrýt i za dalším vozem v odbočovacím pruhu,“ přiblížil Hanák s tím, že klíčové bude právě zjednodušení odbočení doleva, nebo úplná eliminace levého manévru. „Diskutovali jsme dvě řešení – krátkodobé, které by bylo možné realizovat na tělese současné silnice pouze úpravou značení, a dlouhodobé, které by si vyžádalo stavební úpravy,“ řekl náměstek.
První možnost by vycházela z uspořádání s vnitřním připojovacím pruhem při odbočení z Boskovic směrem na Brno. „Takové řešení se osvědčilo například na křižovatkách u Lipůvky a Kuřimi,“ podotkl Hanák a dodal, že ŘSD teď podle dohody tento postup prověří. „V tomto případě se bavíme o realizaci v horizontu tohoto roku,“ nastínil náměstek.
Komplexní řešení je i vzhledem k nutnosti majetkoprávní přípravy stavby během na delší trať. „Na dnešním jednání jsme se dohodli, že ŘSD zadá zpracování studie, která navrhne nejvhodnější řešení stavební úpravy křižovatky, nicméně v tomto okamžiku je předčasné mluvit o konkrétní variantě,“ vysvětlil Hanák.
Podle Hanáka bude kraj s ŘSD a policií o ideální podobě komplexních stavebních zásahů do problematické křižovatky dále jednat. „Přenastavení toků dopravy v křižovatce pomocí dopravního značení a přidání vnitřního připojovacího pruhu bychom ale rádi provedli co nejdříve. Policie také zváží, zda bude u křižovatky měřit rychlost a pokutovat její porušení,“ uzavřel Hanák.