Boskovická spojka je územně zakotvena, vyjádřil se kraj k referendu ve Lhotě Rapotině
Zároveň s prezidentskými volbami hlasovali občané Lhoty Rapotiny v pátek a sobotu o projektu tzv. Boskovické spojky. Ta je součástí komplexní optimalizace brněnské příměstské železniční dopravy a má usnadnit a zrychlit cestování do Brna či Blanska.
Na otázku: „Jste proti realizaci záměru výstavby tzv. Boskovické spojky v katastrálním území obce Lhota Rapotina, čímž dojde k zásadním a nevratným změnám i ovlivnění života v obci, místní krajiny a souhlasíte s tím, aby obec Lhota Rapotina podnikla veškeré kroky v samostatné působnosti, aby tomuto zabránila?" odpověděli občané Lhoty Rapotina kladně.
Plánování spojky má dlouhou historii. Vyhledávací studie byla zpracována v roce 2003 a územní studie v roce 2007. Záměr byl následně zapracován do územního plánu obce. Tento územní plán i jeho následná změna byly v roce 2006 a 2009 veřejně projednány bez připomínek a vydány zastupitelstvem obce, jehož složení se z nemalé části shoduje se složením dnešním. Ani v roce 2016, tedy za současného vedení obce, nebyly obcí ani občany podány námitky proti záměru při veřejném projednání Zásad územního rozvoje kraje, které proběhlo mimo jiné i v Blansku.
Všechny výše uvedené skutečnosti lze chápat jako akceptaci záměru, na jejímž základě vynaložil kraj i stát, tedy Správa železniční dopravní cesty jako investor, již přes 10 milionů korun na přípravu stavby. Ve fázi dokumentace pro územní rozhodnutí lze diskutovat o požadavcích na konkrétní technické řešení, nikoliv zpochybňovat záměr samotný, zejména prokazuje-li též dokumentace hodnocení vlivů na životní prostředí přijatelnost záměru. Vzhledem k platnému územnímu zakotvení záměru nemá výsledek až v současnosti konaného referenda vliv na další sledování záměru jako takového.
Otázka referenda byla nejednoznačná a není úplně zřejmé, zda má obec bránit záměru jako takovému nebo jen nějakým v otázce nedefinovaným změnám. Kraj tedy bude očekávat reakci obce.
„Realizace Boskovické spojky by měla jednoznačný pozitivní vliv na železniční dopravu v okolí Brna, který by pocítili nejen boskovičtí, ale i občané dalších obcí regionu. Souběžně probíhá příprava modernizace tratí do Židlochovic a Hustopečí, čímž by všechna regionální centra v dosahu aglomerační dopravy získala přímé vlaky do Brna. Ve Lhotě Rapotině navíc těleso spojky plní funkci protipovodňové hráze, kterou by jinak realizovala obec,“ uvedl k záměru náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.