Snaha „rozjezdit“ autobusový terminál v Letovicích pokračuje. Kraj jednal se zástupci společnosti DOPAZ

Jihomoravský kraj vyvíjí maximální úsilí, aby cestující v Letovicích mohli začít přesedat na novém autobusovém terminálu nedaleko vlakového nádraží. Kryté zastávky a zastřešená čekárna již téměř rok stojí bez autobusů, místo kterých zde parkují kamiony. Investor a provozovatel, společnost DOPAZ, zatím nedošla dohody s městem, ale hlavně s dalšími dopravci v regionu, kteří by měli na terminál zajíždět.

Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák proto 30. listopadu svolal k jednomu stolu zástupce DOPAZu spolu s představiteli Centra pro regionální rozvoj ČR, které kontroluje náležitosti spojené s dotačními tituly Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Právě z něj čerpal DOPAZ na stavbu terminálu podporu.

„Jihomoravský kraj vstoupil do situace z pozice mediátora a náš cíl je jasný. Chceme udělat vše, co nám zákon dovoluje, aby terminál mohl co nejdříve začít sloužit cestujícím,“ uvedl Hanák.
Situace podle něj není jednoduchá. „Musíme zároveň chápat postoj dalších dopravních společností v regionu, které nechtějí na terminál zajíždět, pokud budou vystaveny vysokým poplatkům či smluvním pokutám. V letošním roce se již musely vypořádat s vícenáklady spojenými s navýšením mezd řidičů v autobusové dopravě,“ vysvětlil Hanák s tím, že kraj má s dopravci vysoutěženy smlouvy na dobu deseti let podle zákona o zadávání veřejných zakázek a není možné do nich platby za vjezd na terminál zahrnout. „Kvůli soukromému projektu nebudeme uzavírat smlouvy nové,“ doplnil.

Přesto je však kraj podle Hanáka připraven podílet se na řešení. „V návrhu rozpočtu na rok 2018 máme vyhrazeny finanční prostředky, které bychom mohli teoreticky využít na kompenzaci nákladů, které bude společnost DOPAZ s provozem terminálu mít. Prozatím hledáme zákonné cesty, které by nám umožnily tyto finanční prostředky uvolnit. Podmínkou však je, aby dopravci nebyli vystaveni vysokým smluvním pokutám a za vjezd na nádraží neplatili vůbec či maximálně cenu, která je obvyklá u dalších podobných projektů na jižní Moravě a v jiných krajích. Tedy nanejvýš pět korun za vjezd,“ shrnul Hanák a dodal, že: „Musíme postupovat tak, aby kraj dostál své povinnosti především zajistit dopravní obslužnost Letovic jako takových bez ohledu na to, zda to bude z terminálu či z dosavadních zastávek, a dále plnit roli řádného hospodáře s veřejnými prostředky a zároveň zohlednit naplnění podmínek dotačního titulu IROP.“

Všechny strany se na jednání zároveň dohodly, že se ještě letos setkají znovu a představí návrhy, jak ve zprovozňování terminálu dále pokročit.