foto 1 foto 2

V srpnu odstartují další opravy. Dojde na silnici z Lednice, most u Blučiny a průtah Želeticemi

Tři projekty rekonstrukcí silnic dohromady za více než 27 milionů korun schválili na svém dnešním (15. června) zasedání radní Jihomoravského kraje. Silničáři tak začnou vybírat, kdo opraví vozovku mezi Lednicí a Nejdkem, most přes Litavu na silnici z Blučiny do Měnína a průtah Želeticemi na Hodonínsku. Ve všech třech případech odstartují stavební práce v srpnu a skončit by měly letos v listopadu.

„Mezi Lednicí a místní částí Nejdek opravíme necelý kilometr vozovky. Na počátečním úseku přímo v Lednici pouze natáhneme nový koberec. Na zbytku silnice bude provedena kompletní výměna všech konstrukčních vrstev silnice,“ komentoval náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák s tím, že náklady kraj odhaduje na přibližně 11 milionů korun.

Na opravený most se mohou těšit řidiči, kteří jezdí po silnici mezi Měnínem a Blučinou. „Most přes Litavu dostane novou betonovou spádovou desku a izolaci s třívrstvou vozovkou. Zrekonstruujeme také nosnou konstrukci, chodníky a římsy,“ popsal Hanák. Náklady na celou akci podle silničářů přesáhnou 8 milionů korun.

V srpnu začnou dělníci opravovat i silnici III. třídy, která vede přes obec Želetice. „Rekonstrukce se týká úseku od křižovatky s místní komunikací po konec hřbitova. Celkem půjde o necelých 270 metrů silnice. Předpokládáme, že stavba vyjde na přibližně 8 milionů korun,“ uzavřel Hanák.


Jihomoravský kraj se obává, že komerční dálkové spoje zpřetrhají návaznosti vlaků v Integrovaném dopravním systému

Místo nejistých dvou, tří i čtyř hodin na přeplněné a rozkopané dálnici cesta po kolejích. To je trend, který může při dopravě mezi Brnem a Prahou využít stále více cestujících. Od konce letošního roku může navíc dojít k navýšení kapacity komerčních spojů. Má to však i svou odvrácenou stranu. Dálkové vlaky provozované soukromými společnostmi narušují pracně budované návaznosti mezi regionálními vlaky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Cestující kvůli nim přicházejí o pohodlné přestupy bez dlouhého čekání.

„Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje je jedním z nejkomplexnějších, a to nejen v rámci České republiky, ale i Evropy. Jeho páteř přitom tvoří železniční doprava. Kvůli rostoucímu zájmu cestujících bylo v minulých letech nutné přidávat další doplňkové vlaky. Mezi spoji na páteřních linkách S2 a S3 jsme se v okolí Brna dostali ve špičce až na 15 minut,“ přiblížil vývoj poslední doby náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.

Některé potřebné vlaky přitom podle Hanáka v jízdních řádech pořád chybí, protože dráha jednoduše nemá dostatečnou kapacitu. A teď musí navíc regionální železniční doprava ustupovat té dálkové v režii soukromých firem. Dopady pociťují cestující už dnes. Tak například lidé zvyklí o víkendech přestupovat v Brně-Židenicích na přípoj mezi linkami S2 a S3 teď musí kvůli vlaku společnosti RegioJet čekat necelou hodinu na další spoj nebo hledat jiné, pomalejší alternativy.

„Pro příští jízdní řád Jihomoravský kraj zaznamenal zájem o navýšení počtu dálkových vlaků společnosti RegioJet, které by měly jezdit v trase Břeclav – Brno – Praha v intervalu 1 až 2 hodin. Přidání těchto vlaků omezí rychlost regionální dopravy a znehodnotí dlouhodobě budované přestupní vazby v některých částech kraje,“ upozornil Hanák.

Vlaky jezdící v rámci IDS JMK mají přednost před soukromými ve chvíli, kdy se objednává kapacita dráhy. V okamžiku, kdy správci infrastruktury najdou trasu i pro komerční dálkovou dopravu, však tím začne ta regionální strádat. Na samotných kolejích se totiž vše odehrává v opačném gardu a přednost mají komerční rychlíky. A to i ve stanicích. Pokud se navíc opozdí, regionální spoje musí počkat, než projedou, a samy tak nabírají drahocenné minuty.

„Pravidelně dojíždějícím cestujícím do škol či zaměstnání tak téměř denně vznikají zbytečné časové ztráty a stávají se obětmi snahy zajistit přednostní průjezd zpožděnému dálkovému vlaku. Přitom občasní cestující dálkových vlaků jsou krátké zpoždění ochotni akceptovat a zdrží je jen minimálně,“ uzavřel Hanák.