Hašek a Ťok podepsali smlouvu o financování krajské železnice od roku 2020 do roku 2034

Vláda se s kraji dohodla na parametrech smlouvy, která zajistí financování krajské železnice v letech 2020 až 2034. Vláda jednání o smlouvě dnes dopoledne přerušila, ale po obědě a jednání s Radou AKČR smlouvu schválila. Šéf asociace krajů Michal Hašek doplnil, že kromě dohody o financování železnice podepíše s ministrem dopravy Danem Ťokem memorandum o spolupráci státu a krajů na údržbě silnic 1. třídy.

Nová dohoda, kterou vláda s kraji podepsala, nahradí takzvané železniční memorandum, které nebylo právně závazné a v minulosti bylo několikrát zpochybňováno. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace.

K podpisu smlouvy řekl předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek: „Dnes odpoledne jsme na Úřadu vlády podepsali smlouvu o spolufinancování regionální železniční dopravy v ČR na roky 2019-2034. Následovat bude kolečko podpisů hejtmanů v krajích. Smlouva na 15 let zajistí krajům spolufinancování regionální železniční dopravy s ročním příspěvkem státu ve výši téměř 3 mld Kč (na 1Kč z rozpočtu kraje stát přidá cca 30haléřů). Vyjednali jsme tak s kabinetem Bohuslava Sobotky pro 4 volební období krajských samospráv stabilní financování regionální železniční dopravy s přispěním státu v rozsahu cca 45 mld Kč, lidem mobilitu v dojížďce za prací i za veřejnými službami."

Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun ročně. Výše příspěvku se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.

Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.