Jihomoravský kraj si chce došlápnout na přetížené náklaďáky i tranzitující kamiony. Ničí silnice

Vyježděné koleje, praskliny a rozpadající se krajnice, tak vypadají následky husté kamionové dopravy na silnicích nižších tříd v Jihomoravském kraji. Řidiči kamionů po nich často objíždí zpoplatněné úseky. Zejména poblíž pískoven, kamenolomů, nebo míst, kde se zpracovává dřevo, jezdí pak nákladní auta přetížená. Podle kontrol jihomoravských policistů to loni platilo téměř pro každý třetí prověřený vůz. Kraj chce proto přitvrdit a zkoumá varianty, jak nejlépe proti podobným přestupkům zakročit.

„Průjezd přetíženého kamionu dokáže silnici poničit tak, jako by po ní projelo až 16 tisíc osobních automobilů. Kraj chce proto nepoctivým firmám a řidičům co nejvíce zkomplikovat praktiky, na které v důsledku doplácejí občané jižní Moravy. Jihomoravským policistům například pomůžeme koupit speciální vozidlo pro vážení kamionů. Přispějeme na něj 5 milionů korun. V provozu by mělo být na konci letošního roku,“ upozornil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Dnes kraj využívá při vážení kamionů osvědčené spolupráce s Centrem služeb pro silniční dopravu. Kromě toho hledá i nové cesty. Mezi ně patří právě i užší spolupráce s Policií ČR, která kamiony váží a kontroluje také. Loni jihomoravští policisté prověřili 400 nákladních aut, o 129 více než v roce 2014. „Z těchto kontrolovaných vozidel jsme ve 164 případech odhalili nějaký přestupek. Překročení povolené hmotnosti se týkalo 125 vozidel,“ uvedl vedoucí Odboru služby dopravní policie na Krajském ředitelství policie JMK Jindřich Rybka s tím, že průměrná pokuta za přetížený náklaďák loni dosáhla téměř šesti tisíc korun. Nejvýš se může v takovém případě vyšplhat až na 30 tisíc.

I letošek ukazuje podobný trend. „Za první čtvrtletí letošního roku jsme za účelem kontrolního vážení prověřili 100 nákladních vozidel a u více než poloviny jsme zjistili přestupek. V 37 případech šlo o překročení rozměrů vozidla a ve 21 případech o hmotnost,“ doplnil Rybka. Nová dodávka s nájezdnými váhami, kterou si jihomoravští policisté do konce letošního roku s podporou kraje pořídí, jim umožní dál rozšiřovat záběr kontrol a prověřit více vozidel.

Policie i Centrum služeb pro silniční dopravu využívá pro vážení podobný systém. Kamion při něm najede na předem rozložené váhy, které musí ležet na co nejrovnějším povrchu. „Vhodných míst pro kontroly kamionů není na jihomoravských silnicích příliš mnoho. Plánujeme ale jejich rozšíření, například v rámci modernizace úseku silnice I/53 mezi Pohořelicemi a Znojmem nebo na silnici II/425 u Nosislavi,“ dodal Hanák.

Vážení trvá včetně nezbytného papírování přibližně půl hodiny. Většinou ale nezůstane jen u něj. Policisté prověří například i to, jestli řidiči dodržují povinné přestávky v jízdě, zkontrolují uložení a připoutání nákladu, správné nakládání s nebezpečnými látkami a v neposlední řadě i technický stav vozidla. „V rámci komunikace na Asociaci krajů je prověřována i možnost vysokorychlostního, takzvaného dynamického vážení nákladních vozidel. Kontrola kamionu při něm trvá několik vteřin a auto ani nemusí zastavit. Pilotní projekt spustil Kraj Vysočina na silnici u Velkého Meziříčí. Pokud se osvědčí, je možné, že se tímto směrem vydáme i na jižní Moravě,“ zhodnotil vedoucí Odboru rozvoje dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický.

Kraj kvůli provozu nákladních aut na silnicích II. a III. tříd zaplatí každoročně za jejich opravy mnohem víc, než by musel. Krajské komunikace nejsou na takovou zátěž dimenzované a vznikají na nich hluboké koleje. Na úzké silnici musí navíc velké kamiony často jet doslova po hraně krajnice. „To značně přispívá k jejich erozi a tím pádem i snižování bezpečnosti jízdy na takovém povrchu. Oprava rozbitého okraje vozovky a krajnice přitom není vůbec levná záležitost. Pokud ji chceme provést skutečně pořádně, vyjde přibližně na 1 800 korun za metr čtvereční. Oprava delšího úseku takto poničené silnice je tedy velice nákladná,“ uzavřel ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.