Věcná a místní příslušnost vodoprávních úřadů v období „sucha“

V případě, že se negativně začne projevovat nedostatek srážek na povrchových a podzemních vodách, upravuje věcnou působnost zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (dále jen vodní zákon) a zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích (dále jen ZVK) následovně:

• Pokud je třeba omezit nebo zakázat obecné nakládání s povrchovými vodami (§ 6 odst. 4 vodního zákona), to jsou odběry nevyžadující zvláštní technické zařízení a nejde-li o vodní toky tvořící státní hranice, je příslušný obecní úřad, který může omezit nebo zakázat obecné nakládání s vodami formou rozhodnutí nebo opatřením obecné povahy (§ 115a vodního zákona).
• Vyžaduje-li to veřejný zájem, může příslušný vodoprávní úřad rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy na dobu nezbytně nutnou bez náhrady upravit, popřípadě omezit nebo zakázat povolená nakládání s vodami (§ 109 vodního zákona).
Věcně a místně příslušným vodoprávním úřadem je obecní úřad obce s rozšířenou působností. Pokud tato mimořádná situace přesahuje území správního obvodu obecního úřadu s rozšířenou působností (ORP), je věcně a místně příslušným krajský úřad.
• Vyžaduje-li to veřejný zájem, především je-li přechodný nedostatek pitné vody, může příslušný vodoprávní úřad (ORP) po projednání s obcí, vlastníkem a provozovatelem vodovodu vydat opatření obecné povahy o dočasném omezení užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu na dobu nejdéle 3 měsíců (§ 15 ZVK).