Základní informace občanům z oblasti krizového řízení a obrany
Charakteristika krizového řízení
Krizové řízení je souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury (zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Základní bezpečnostní hodnoty Jihomoravského kraje
- maximální nasazení orgánů státní správy a složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje při záchraně životů a ochraně zdraví všech lidí nacházejících se na teritoriu Jihomoravského kraje při jakémkoliv ohrožení jejich bezpečnosti;
- maximální dlouhodobě udržitelný růst kvality aktivních schopností orgánů krizového řízení a složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje;
- maximální nasazení orgánů státní správy a složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje při záchraně životů zvířat a ochraně majetků všech obyvatel kraje při vzniku mimořádné události se škodlivým působením sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo havárií.
K zajištění bezpečnosti území Jihomoravského kraje a eliminaci jakýkoliv bezpečnostních hrozeb a rizik vytváří Jihomoravský kraj bezpečnostní systém, v jehož rámci buduje, udržuje a používá vlastní bezpečnostní schopnosti a současně sdílí a používá bezpečnostní schopnosti České republiky budované a udržované státem.
Při zajištění bezpečnosti bude Jihomoravský kraj trvale prosazovat maximální účelnost, adekvátnost, hospodárnost, efektivnost, dlouhodobou udržitelnost a krátkodobou obnovitelnost bezpečnostních schopností kraje.
Stěžejní orgány krizového řízení Jihomoravského kraje:
- Hejtman Jihomoravského kraje zajišťující připravenost kraje na řešení krizových situací;
- zřizuje a řídí bezpečnostní radu kraje,
- zřizuje a řídí krizový štáb kraje,
- organizuje integrovaný záchranný systém na úrovni kraje,
- Krajský úřad Jihomoravského kraje plnící úkoly podle krizového plánu kraje;
- Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje řešící přípravu na krizové situace a jejich řešení;
- Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje zajišťující vnitřní bezpečnost a veřejný pořádkem na území kraje;
- Starostové obcí s rozšířenou působností zajišťující připravenost správních obvodů obcí s rozšířenou působností na řešení krizových situací;
- Obecní úřady obcí s rozšířenou působností plnící úkoly podle krizových plánů obcí s rozšířenou působností;
- Starostové obcí zajišťující připravenost obcí na řešení krizových situací;
- Obecní úřady organizující přípravu obcí na řešení krizových situací.
Složky Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje:
Základní složky
- Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje;
- Jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje;
- Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje;
- Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje, p.o.
Ostatní složky
- Krajské vojenské velitelství Brno s vyčleněnými sílami a prostředky ozbrojených sil;
- Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje se sídlem v Brně;
- Krajská veterinární správa Státní veterinární správy pro Jihomoravský kraj;
- Nemocnice a zdravotnická zařízení;
- Panel nestátních neziskových organizací Jihomoravského kraje;
- Povodí Moravy, s.p.;
- Havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby;
- Zařízení civilní ochrany;
- Neziskové organizace a sdružení občanů;
- Ostatní záchranné sbory.
Stálým orgánem pro koordinaci složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje je Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje (KOPIS).
Vzory žádostí o náhradu v souvislosti se záchrannými a likvidačními pracemi prováděnými složkami integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje:
Oddělení krizového řízení a obrany
Oddělení krizového řízení a obrany je v organizační struktuře Krajského úřadu Jihomoravského kraje zařazeno
v Odboru kancelář ředitele a je vyčleněno k zajištění připravenosti na řešení mimořádných událostí a krizových situací.
Ing. Radek Šedivý, MPA
vedoucí oddělení
tel.: 541 651 581, email: sedivy.radek@jmk.cz
Bc. Michal Krátký
referent pro krizové řízení
tel.: 541 658 721, email: kratky.michal@jmk.cz
Mgr. František Čermák
referent pro IZS
tel.: 541 651 586, email: cermak.frantisek@jmk.cz
Mgr. Šárka Řehořová
referentka pro bezpečnost a hospodářská opatření pro krizové stavy
tel.: 541 658 730, email: rehorova.sarka@jmk.cz
Bc. Kateřina Mayerová
referentka pro obranu státu
tel.: 541 658 726, email: mayerova.katerina@jmk.cz
Činnost oddělení:
Plní úkoly vycházející ze zákonů č. 129/2000 Sb., č. 222/1999 Sb., 585/2004 Sb., 239/2000 Sb., 240/2000 Sb., 241/2000 Sb., 412/2005 Sb., 110/1998 Sb., 263/2016 Sb.
Samostatná působnost:
- připravuje odborné podklady pro orgány JMK k rozhodnutí o výši finanční výpomoci subjektům postiženým přírodními, živelními či jinými katastrofami,
- zajišťuje k projednání orgánům kraje roční zprávu o stavu požární ochrany v JMK,
- podílí se za svěřenou oblast schváleného a upraveného rozpočtu na přípravě finančního příspěvku k zabezpečení požární ochrany,
- posuzuje návrhy právních předpisů s celostátní působností v oblasti krizového řízení,
- připravuje návrhy právních předpisů s krajskou působností v oblasti krizového řízení,
- koordinuje činnost Panelu nestátních neziskových organizací Jihomoravského kraje,
- připravuje a zabezpečuje porady a jednání hejtmana Jihomoravského kraje se zástupci státní správy a samosprávy,
- připravuje a zabezpečuje slavnostní akty ocenění příslušníků složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje.
Přenesená působnost:
- připravuje koncepci a zajišťuje připravenost kraje na řešení vojenských i nevojenských ohrožení a krizových situací, včetně provádění kontrolní činnosti v této oblasti,
- zajišťuje metodické vedení orgánů obcí a obcí s rozšířenou působností při plnění jejich úkolů v oblasti krizového řízení a zajišťování obrany státu,
- zpracovává a aktualizuje dokumentaci pro činnost orgánů krizového řízení JMK,
- zajišťuje činnost Bezpečnostní rady Jihomoravského kraje a Krizového štábu Jihomoravského kraje a jejich součinnost s Bezpečnostní radou státu, Ústředním krizovým štábem a bezpečnostními radami a krizovými štáby obcí s rozšířenou působností,
- poskytuje součinnost HZS Jihomoravského kraje při zpracování krizového plánu kraje, koordinuje součinnost mezi HZS Jihomoravského kraje a odbory KrÚ při zpracování krizového plánu JMK,
- zajišťuje koordinaci činností při řešení krizových situací, podílí se na koordinaci záchranných a likvidačních prací při řešení mimořádných událostí vzniklých na území JMK,
- koordinuje krajský integrovaný záchranný systém,
- předkládá podklady pro rozpočtový výhled,
- zabezpečuje agendu bezpečnostního ředitele v oblasti ochrany utajovaných informací,
- zpracovává návrhy rozhodnutí hejtmana o vyhlášení stavu nebezpečí a rozhodnutí hejtmana o provedení krizových opatření vyhlášených vládou v podmínkách JMK a zajišťuje jejich zveřejnění na úřední desce,
- podílí se na obranném plánování kraje, zabezpečuje zpracování podkladů do Plánu obrany České republiky a Dílčího plánu obrany Jihomoravského kraje,
- podílí se na ukládání pracovní povinnosti, výpomoci a poskytování věcných prostředků k řešení krizových situací, zahajuje a vede správní řízení při nesplnění těchto opatření vyhlášených na území JMK,
- plánuje opatření k vytvoření nezbytných podmínek pro zajištění životních potřeb obyvatel, fungování státní správy a samosprávy JMK a zabezpečení mobilizace ozbrojených sil za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu,
- organizuje vyhodnocení objektů vyžadujících ochranu za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a navrhuje způsob jejího provedení,
- vede soubornou evidenci o fyzických osobách určených k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci za stavu ohrožení státu a za válečného stavu,
- zabezpečuje podle požadavků obcí přípravu občanů k obraně státu,
- zajišťuje podklady pro vyžádání zproštění povinnosti nastoupit mimořádnou službu pro určené zaměstnance JMK zařazené do KrÚ po vyhlášení krizových stavů, stavu ohrožení státu a válečného stavu,
- podílí se na finančním zabezpečení přípravy a řešení krizových situací a mimořádných událostí včetně náhrad za omezení vlastnického práva, poskytnutí věcných prostředků a vykonání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci,
- zavádí a využívá informační systémy pro potřeby plnění úkolů JMK při zajišťování obrany státu a krizovém řízení, podílí se na sběru a aktualizaci dat pro krizové řízení,
- připravuje podklady a podílí se na objektové bezpečnosti KrÚ a podílí se na zpracování dokumentace objektové bezpečnosti,
- provádí přípravu hospodářských opatření pro krizové stavy,
- zpracovává „Plán nezbytných dodávek Jihomoravského kraje“ a zabezpečuje nezbytné dodávky k uspokojení základních životních potřeb obyvatel JMK,
- uplatňuje u ústředních správních úřadů požadavky na pokrytí nezajištěných dodávek,
- navrhuje použití pohotovostních zásob, připravuje a organizuje způsob použití zásob pro humanitární pomoc, připravuje a používá regulační opatření při jejich vyhlášení,
- zahajuje a vede správní řízení při nesplnění regulačních opatření vyhlášených na území JMK,
- šetří přestupky v případě porušení zákonů v působnosti oddělení zejména zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, v platném znění a zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů,
- koordinuje zpracování krizového plánu v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy a zpracovává plán krizové připravenosti KrÚ,
- kontroluje v okruhu své působnosti přípravu a účinnost hospodářských opatření pro krizové stavy, a to i v době před vyhlášením krizových stavů,
- zavádí, spravuje a užívá informační systémy krizového řízení v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy,
- vede soubornou evidenci o určených věcných prostředcích a jejich vlastnících,
- komplexně zabezpečuje vybavení pracoviště a činnost Stálé pracovní skupiny Krizového štábu Jihomoravského kraje.
Základní informace z oblasti krizového řízení a ochrany obyvatelstva jsou umístěny na webovém portálu HZS Jihomoravského kraje: http://www.krizport.cz/
Další důležité odkazy a informace:
- Taktické cvičení složek IZS "Rockový koncert 2019" - video
- Bezpečnostní standardy pro pořadatele sportovních, kulturních a společenských akcí (pdf, 1,2 MB)
- Přeshraniční zásahy jednotek Jihomoravského kraje a Dolního Rakouska v případě katastrof s pracovním označením „save.regions" (pdf, 272 kB)
- Jodová profylaxe (pdf, 208 kB)
- Vaše cesty k bezpečí - jak se zachovat při mimořádných situacích (odkaz na stránky firebrno.cz)
- Pro případ ohrožení – příručka (pdf, 303 kB)
- Sebeochrana ukrytím – příručka (pdf, 1,03 MB)
- Improvizovaná ochrana – příručka (pdf, 196 kB)
- Povodně – příručka (pdf, 170 kB)
- Jednotka dobrovolných hasičů obce – metodika (pdf, 586 kB)
- Požární ochrana – příručka pro podnikatele (pdf, 5,76 MB)
- Statut Bezpečnostní rady Jihomoravského kraje (pdf, 414 kB)
- Jednací řád Bezpečnostní rady Jihomoravského kraje (pdf, 456 kB)
- Statut Krizového štábu Jihomoravského kraje (pdf, 586 kB)
- Jednací řád Krizového štábu Jihomoravského kraje (pdf, 391 kB)
- Statut Panelu NNO Jihomoravského kraje (pdf, 274 kB)
- Statut Panelu NNO Jihomoravského kraje - příl. 1 (pdf, 123 kB)
- Statut Panelu NNO Jihomoravského kraje - příl. 2 (pdf, 334 kB)
- Statut epidemiologické komise (pdf, 431 kB)
- Zvláštní skutečnosti (pdf, 397 kB)
- Letáček Blackout (pdf, 1,06 MB)
- Příručka JE Dukovany (pdf, 612 kB)
- Upozornění hepatitida typu A (pdf, 53,5 kB)