Informace k registraci poskytovatelů sociálních služeb
Informace k registraci sociálních služeb
Dne 1. 1. 2007 nabyl účinnost zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Z tohoto zákona vyplývá povinnost poskytovatelů poskytovat sociální služby pouze na základě oprávnění – registrace. Poskytovateli sociálních služeb mohou být fyzické i právnické osoby, obce, kraje a ministerstvo.
O registraci sociálních služeb je možné žádat na místně příslušném krajském úřadu. Místní příslušnost se řídí místem sídla organizace, pokud jde o osobu právnickou nebo místem trvalého bydliště, pokud je poskytovatelem fyzická osoba.
Žádosti k registracím dle zákona o sociálních službách jsou v elektronické podobě ke stažení na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí ČR (vpravo):
https://www.mpsv.cz/web/cz/-/registrace-poskytovani-socialnich-sluzeb#zpusoby-podani
UPOZORNĚNÍ: Na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí ČR je chybně uvedena informace, že se žádosti o registraci doručují na Úřad práce ČR. Správně se žádost doručí na krajský úřad dle sídla poskytovatele služby (§ 78 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách).
Žadatel/poskytovatel sociálních služeb:
- vyplní formulář „Žádost o registraci sociálních služeb“,
- vyplní příslušný počet formulářů „Údaje o registrované sociální službě“ dle počtu registrovaných sociálních služeb,
- doloží dokumenty prokazující splnění podmínek registrace - viz Doporučení pro rychlé a přehledné vyřízení registrace (docx, 62 kB)
Pozn.: Podmínky registrace (§ 79, § 80 zákona o sociálních službách) je poskytovatel povinen splňovat po celou dobu registrace.
K formuláři „Údaje o registrované sociální službě“ je nezbytné doložit následující přílohy (přílohy jsou požadovány současně v tištěné podobě a v pdf formátu):
- Popis realizace poskytování sociální služby (docx, 32 kB), a to včetně materiálního a technického zabezpečení realizace poskytování sociální služby.
- Popis personálního zajištění poskytované sociální služby (docx, 33 kB), obsahující organizační strukturu poskytovatele se stručným popisem pracovních pozic - viz Přehled pracovních činností a odborné způsobilosti SP a PSS (docx, 23 kB), jmennou organizační strukturou, jmenný seznam pracovníků v návaznosti na zákon o sociálních službách - viz Informace k personálnímu zajištění (docx, 21 kB). Pro přehledné doložení personálního zajištění poskytované sociální služby můžete využít formuláře Jmenný seznam pracovníků I (docx, 61 kB) a Jmenný seznam pracovníků II (docx, 51 kB).
- Plán finančního zajištění sociální služby (xlsx, 35 kB), popis finanční náročnosti celé sociální služby včetně předpokládaných příjmů pro zajištění rozpočtu soc. služby.
Současně je nutno doložit trestní bezúhonnost a odbornou způsobilost všech pracovníků, kteří se podílejí na přímém poskytování sociální služby, prostřednictvím následujících příloh:
- Doklad o bezúhonnosti fyzických osob (výpis z rejstříku trestů ne starší tří měsíců) – stačí doložit vyplněný a podepsaný formulář- Informace k pořízení výpisu z rejstříku trestů (docx, 25 kB)
- Doklad prokazující odbornou způsobilost fyzických osob, které budou přímo poskytovat sociální službu (okruh pracovníků uvedený v § 115 zákona č. 108/2006 Sb.). Dokladem o odborné způsobilosti jsou úředně ověřené kopie dokladů o nejvyšším dosaženém vzdělání a osvědčení o absolvování akreditovaných kvalifikačních kurzů.
Informace ke změnám v registraci
Odlišení oznamovací povinnosti dle § 82 odst. 1 a žádosti o změně registrace dle § 82 odst. 2:
Poskytovatel oznamuje změny (§ 82 odst. 1),
- které nastaly a nemají vliv na rozhodnutí o registraci (např. personální změny, změny kontaktů na služby). Jde o změny týkající se údajů obsažených v žádosti o registraci a v dokladech předkládaných s touto žádostí viz tabulka Doporučení pro přehledné a rychlé vyřízení registrace – poskytovatel v oznámení změn nemá povinnost dokládat plán finančního zajištění (dokládá pouze při registraci služby).
- písemně registrujícímu orgánu do patnáctého dne kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém změny nastaly, a doloží je příslušnými doklady.
Poskytovatel žádá o změny (§ 82 odst. 2),
- jejichž údaje jsou součástí rozhodnutí o registraci/rozhodnutí o změně registrace (např. změna kapacity, místa poskytování služby, okruhu osob, kterým je služba poskytována – cílová i věková skupina),
- písemnou žádostí o změnu registrace, ze které musí být patrné, co žadatel žádá nebo čeho se domáhá. Každá požadovaná změna musí být odůvodněna a doložena příslušnými doklady (jedná se o samostatné správní řízení se zákonnou lhůtou pro vyřízení).
Registrující orgán na základě písemné žádosti poskytovatele sociálních služeb vydá ve správním řízení rozhodnutí o změně registrace.
Požadované změny mohou být realizovány až po účinnosti rozhodnutí.
Poskytovatel zasílá SAMOSTATNĚ oznámení změn a SAMOSTATNĚ žádost o změnu rozhodnutí.
Metodický pokyn 1_2018 Metodika personálního zajištění registrovaných sociálních služeb (docx, 36 kB)
Metodický pokyn 2_2018 Zápis do registru poskytovatelů sociálních služeb (docx, 46 kB)
Metodický pokyn 3_2018 Informace ke změnám v registraci (docx, 16 kB)
Metodický pokyn 4_2018 Informace ke zrušení registrace (docx, 16 kB)
Veřejně přístupné doporučené postupy MPSV (docx, 14 kB)