foto 1 foto 2

Michal Hašek: Kalouskova odveta za stavební spoření? Oranžovým krajům sebereme peníze na regionální železniční dopravu

Témata, o kterých jednala dnešní rada Asociace krajů ČR (AKČR) v Otrokovicích měla jeden společný jmenovatel, a to skutečnost, že vláda v těchto týdnech již zcela otevřeně a bez skrupulí vyhlásila válku krajům.

V oblasti dopravy jsme byli dnes informováni, že vláda ČR bez jakéhokoliv avíza a jakéhokoliv upozornění krajům nebo hejtmanům na svém středečním jednání na návrh ministra Kalouska zablokovala finanční prostředky na krytí veřejné železniční dopravy ve výši cca 2,6 mld. Kč ročně. Musím říci, že to není poprvé – pro osvěžení paměti – Nečasova vláda loni udělala podobný krok, kdy se vláda v srpnu při projednávání návrhu státního rozpočtu rozhodla zablokovat kofinancování státního rozpočtu ve prospěch regionálních operačních programů, opět bez jakéhokoliv avíza. My jsme upozornili vládu na celou řadu chyb a právních konsekvencí a rizik tohoto chybného rozhodnutí a po více jak třech měsících byla vláda nucena uznat, že toto rozhodnutí je chybné. Vláda svoji chybu uznala a následně v lednu tohoto roku toto usnesení revokovala.

Nicméně dnes je opět vidět, že pan ministr Kalousek, že hodlá potrestat kraje a občany krajů za svoji vlastní neschopnost předložit zákon o stavebního spoření v takové formě, aby nebyl zrušen ústavním soudem české republiky. Pan Kalousek v úterý při jednání PSP ironicky poblahopřál opozici za úspěch u ústavního soudu, a poté dodal, že ty peníze, tj. 6 mld. výpadek, které způsobí rozhodnutí ústavního soudu o rušení tohoto zákona, odskáčou lidé, tím, se budou krátit výdaje veřejných služeb v České republice, tj. ve výši 6 mld. Kč. Na tiskové konferenci jsem následně upozornil pana ministra Kalouska na rizika, pokud by tohoto krácení bylo realizováno na úkor prostředků na veřejné služby krajů – viz kofinancování ROP.

Bohužel stalo se, pan Kalousek bez písemného materiálu, bez možnosti řádného připomínkového řízení, bez možnosti krajů se k takovému návrhu vyjádřit, nechal za souhlasu premiéra Nečase zablokovat finanční prostředky na financování regionální veřejné dopravy. To, že je to pravda mi dnes na můj dotaz formou sms, potvrdil i premiér Nečas. Ano, bohužel takto dnes vypadá komunikace mezi vládou a kraji. Upozornil jsem pana premiéra, že na financování veřejné železniční dopravy je podepsána mezi kraji a vládou na 10 let, a ta smlouva je jednostranně nevypověditelná.

Smlouvu podepsali tehdejší premiér vlády Fischer, ministr dopravy Slamečka a ministr financí Janota a zástupci všech 14 krajů, je konstruována tak, že se může měnit pouze za souhlasu všech stran. Žádná jednání o změně této smlouvy nebyla avizována a neproběhla. Pokud tedy vláda hodlá porušit závazky a ustanovení z této smlouvy, musím bohužel výslovně upozornit předsedu vlády, že kraje budou trvat na jejím dodržení a budou vymáhat plnění závazků státu z této smlouvy soudní cestou.

My nemáme jinou možnost jak hájit zájmy občanů a našich regionů, aby nebyla ohrožena základní dopravní obslužnost a zajištění mobility pracovní síly, dopravy do škol, zdravotnických zařízení, do úřadů a podobně. Odpověď pana premiéra Nečase na můj dotaz byla „pane hejtmane ano, je to tak. Petr Nečas“. Takové suché konstatování pošle premiér Nečas jako vzkaz nejenom hejtmanům, to není vzkaz Michalu Haškovi a jeho kolegům, to je vzkaz všem občanům České republiky, jakým způsobem se nynější vláda chová.

Já jsem z toho velmi smutný a za hejtmany z ČSSD jasně říkám, že nechceme a nebudeme snižovat objem veřejné železniční dopravy, memorandum bylo sjednáváno v roce 2009 velmi dlouho, velmi složitě a dlouho se hledala kompromisní řešení mezi vládou a jednotlivými kraji a takovýto brutální zásah pana Kalouska není ničím jiným než vendetou za jeho zpackaný neústavní návrh zákona. Je odvetou sociální demokracii, za to, že jsme jako opozice u ústavního soudu namítli špatný postup a chybný obsah novely zákona o stavebním spoření. To, že návrh ministra Kalouska byl retroaktivní, působil zpětně a proti textu uzavřených smluv a tedy zakázaný, se učí v teorii práva v prvním ročníku na právnickém fakultě. Kdyby pan ministr Kalousek a premiér Nečas využili služeb stovek státem placených právníků, které jistě mají na úřadu vlády a svých ministerstvech, tak se nic takového nemuselo stát.

Oni to neudělali, proválcovali ve sněmovně špatný zákon koaliční 118, navíc ve stavu legislativní nouze, a teď pan Kalousek zuří, neví co s tím, a chce si vylít zlost na občanech tím, že poškrtá finance na veřejnou železniční dopravu v regionech. Asociace krajů proti postupu Petra Nečase a jeho vlády důrazně protestuje a učiní vše proto, aby byl tento hloupý a nebezpečný nápad koalice ODS,TOP09 a VV neúspěšný.

 

JUDr.Michal Hašek
předseda Asociace krajů ČR