10. 1. 2011 Soudem zastavená stavba tunelu Dobrovského se prodraží o stovky milionů
Michal Hašek: Hodlám s ministrem dopravy jednat o patřičné legislativní změně
Klíčová stavba tunelu Dobrovského, která měla být dokončena letos v listopadu, ale koncem loňského roku byla zastavena, protože jí soud zrušil dosud platné stavební povolení, se každým měsícem prodraží o dalších 58 milionů. Informovalo o tom na tiskové konferenci vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spolu s jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem.
Dosud bylo do této strategické stavby, kterou zablokovala žaloba občanského sdružení Velký městský okruh Brno, investováno přes 5,5 miliardy korun, hotova je z 80 procent. Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce se však termín dokončení v listopadu 2011 již se nestihne, ve stavební činnosti bude možno pokračovat nejdříve v březnu letošního roku. Zdržení bude podle něj znamenat zpoždění lhůty výstavby nejméně o pět měsíců a podle nejoptimističtější varianty se stavba prodraží o stamiliony.
Jak konstatoval hejtman Michal Hašek, v případě tunelu Dobrovského se jedná o nejvýznamnější dopravní stavbu státu, která nyní měla probíhat na území Jihomoravského kraje. „Jsem velmi smutný, že se nestaví dál. Ministr dopravy Bárta měl loni původně v úmyslu zakonzervovat tuto stavbu a nám se spolu s brněnským primátorem podařilo ho přesvědčit, aby to nedělal. To jsme ovšem netušili, že občanské sdružení, které bude zastupovat zájmy občanů, bydlících ve 13. až 16. patře jednoho z bytových domů u této stavby, zablokuje prostřednictvím soudu stavbu za šest miliard korun. Jsem realista, takže respektuji soudní rozhodnutí, ale zároveň doufám, že tato prodleva nebude trvat moc dlouho. Přes 58 milionů korun, o které tato stavba nyní podle informací ŘSD přijde měsíčně navíc, totiž znamená, že na jižní Moravě tyto peníze mohou chybět při přípravě a realizaci dalších významných staveb,“ konstatoval hejtman Michal Hašek. Jak následně dodal, bude jako předseda Asociace krajů jednat s ministrem dopravy o tom, aby v této souvislosti vznikla v české legislativě patřičná změna. „Tato nepříjemná situace se může kdykoli opakovat kdekoli na jiném místě České republiky. Jde tedy o to, aby bylo možné se bránit proti vydanému stavebnímu povolení, ale aby pro soud existovala lhůta, ve které musí rozhodnout,“ uvedl jihomoravský hejtman.
S ministrem dopravy hodlá předseda Asociace krajů ČR probrat i další témata. „Tato situace samozřejmě negativně ovlivňuje život v městských částech Brna, stejně jako situace kolem dálnice D1. Díky tomu, že se zvýšilo mýtné, vyjely kamiony mimo dálnici. Budu tedy od ministerstva dopravy žádat kompenzaci, která by spočívala v tom, že zruší povinnost placení mýtného na úseku od Kývalky po exit na Vídeňské ulici, protože tady dálnice D1 částečně supluje dosud neexistující velký městský okruh,“ řekl Michal Hašek.
