9. 12. 2010 Kraje dohodnou spolupráci při rozvoji Baťova kanálu

Rada Jihomoravského kraje na své dnešní schůzi doporučila krajskému zastupitelstvu schválit text Dohody o přeshraniční spolupráci při rozvoji Baťova kanálu, uzavírané mezi Jihomoravským, Zlínským, Olomouckým a Moravskoslezským krajem na české a Trnavským, Trenčianským, Bratislavským a Žilinským samosprávným krajem na slovenské straně.
„Hlavním bodem této dohody je deklarovaný zájem o další rozvoj Baťova kanálu a s tím souvisejících aktivit zejména v oblasti cestovního ruchu,“ zdůraznil hejtman Michal Hašek. „Přípravu tohoto dokumentu jsme dohodli už letos v létě. Velký zájem o podporu krajů na obou stranách hranice vyjádřila i o.p.s. Baťův kanál, protože takováto dohoda dosud chyběla a může být velmi účinná například při jednání s centrálními orgány. Na česko-slovenské hranici v souvislosti s Baťovým kanálem nejsou vyřešeny všechny věci především majetkoprávní povahy. Pro jednání příslušné mezivládní hraniční komise, pro jednání obou ministerstev vnitra nebo ministerstev zahraniční vysílá celkem osm krajů jasný signál, že je to jejich priorita a že mají zájem, aby se věci na Baťově kanále pohnuly dopředu“, dodal hejtman Hašek.
Podpis dohody o spolupráci se připravuje na 13. leden 2011, v úvodní den veletrhu REGIONTOUR na brněnském výstavišti.
Délka Baťova kanálu (od Otrokovic do Skalice na Slovensku) je v současnosti přibližně 53 km. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1.5 metru. Šířka plavebního kanálu je průměrně 12 metrů. Na vodní cestě je 50 mostů. Baťův kanál je v současnosti využíván pouze jako turistická vodní cesta. Nákladní plavba zde nefunguje. Lidé zde tráví dovolenou, víkendové pobyty nebo přijíždějí ve svém volném čase, aby se svezli na lodi.
foto JMK