15. 3. 2010 První výsledky krizového řešení v dopravní infrastruktuře

 

 Dobrá zpráva ke konci katastrofální zimy - tak lze mimo jiné hodnotit pondělní rozhodnutí úřednické vlády pod vedením Jana Fischera o vyčlenění finančních prostředků ze státního rozpočtu na odstranění škod po letošní zimě na dopravní infrastruktuře. Vláda totiž schválila na základě návrhu ministra dopravy a po projednání s hejtmany vyčlenění dodatečných 750 mil. Kč na obnovu silnic II. a III. třídy. Na Jihomoravský kraj připadne zhruba 60 milionů korun.
„Dnes schválený dokument navazuje na předchozí komunikaci a spolupráci Asociace krajů České republiky a hejtmanů jak s jednotlivými ministerstvy, tak s úřednickou vládou Jana Fischera jako celkem. Vyčlenění finančních prostředků na odstranění následků zimy vnímáme jako další symbolickou tečku za obdobím „studené války,“ kterou nastolil kabinet Mirka Topolánka. Je to důkaz, že vláda vnímá situaci regionů a dovede na jejich potřeby vstřícně reagovat,“ konstatoval  předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek v prohlášení, které podepsal spolu s místopředsedou Asociace Radko Martínkem. Ocenil v něm zejména fakt, že zde platí pořekadlo „kdo rychle dává, dvakrát dává.“
Vyčlenění finančních prostředků pro kraje ze státního rozpočtu na opravu těchto komunikací totiž přichází ve chvíli, kdy kraje stojí před otázkou z jakých dodatečných prostředků budou opravu škod na silnicích hradit. Nejinak je tomu v Jihomoravském kraji, kde se celková potřeba prostředků na opravy pohybuje ve výši zhruba 150 miliónů Kč. Právě charakter letošní způsobil vyčerpání významné části peněz, plánovaných na celoroční na údržbu silnic.
Částka 60 mil. Kč z celkových 750 milionů, uvolněných vládou, byla stanovena podle celkového počtu kilometrů silnic II. a III. třídy ve správě kraje. V Jihomoravském kraji je to cca 3900 km, tedy zhruba osm procent z celkové sítě silnic II. a III. třídy v České republice. Nízké teploty souběžně s vyššími srážkami nutily letos silničáře častěji používat chemické posypové materiály k zajištění sjízdnosti těchto komunikací. Souběh všech zmíněných okolností se pak projevil zejména ve vyšším počtu výtluků, v rozpadu krytu, deformacích podloží a tvorbě mrazových trhlin.
Efektivním využitím finančních prostředků uvolněných vládou, stejně jako hledáním dalších zdrojů k financování nezbytných oprav, se bude zabývat poradní sbor hejtmana pro krizová opatření v dopravě.