11. 3. 2010 Diskutovalo se nejen o rychlostních silnicích

Radní Ivo Polák o setkání s nestátními neziskovými organizacemi



V souvislosti s přípravou Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje se ve čtvrtek 11. března uskutečnila neformální výměna názorů představitelů kraje v čele s členy Rady Jihomoravského kraje Ivo Polákem a Zdeňkem Pavlíkem se zástupci nestátních neziskových organizací z oblasti životního prostředí.

V tisku se objevily názory, že jednání bylo svoláno s cílem opatřit kraji alibi. Co na to říká radní Ivo Polák?
To je velmi účelové tvrzení a pokud vím, přišlo dokonce od představitele organizace, která se jednání vůbec nezúčastnila, ač byla pozvána. Od ostatních zástupců nestátních neziskových organizací jsem zaznamenal názor, že diskusi chápou jako vstřícný krok Jihomoravského kraje. Ten chce nastolit v těchto důležitých oblastech takový dialog, aby jedna i druhá strana měla možnost prezentace svých názorů, podpořených odbornou argumentací, bez jakýchkoliv invektiv a napadání.
Rád bych na tomto místě připomněl, že to bylo už šesté setkání představitelů kraje s neziskovými organizacemi, podruhé bylo tematicky zaměřeno na dopravu, tentokrát především na hledání hledání optimálních či aspoň přijatelně kompromisních variant řešení nejaktuálnějších dopravních problémů na jižní Moravě. V úvodu schůzky jsem zdůraznil, že i když se naše pohledy někdy liší, jednu prioritu bychom měli mít společnou – bezpečnost lidských životů a ochranu majetku občanů vzhledem k nevyhovujícímu stavu hlavních komunikací na území kraje, zejména silnice I/43.

Jaký průběh mělo jednání?
V úvodu vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu Krajského úřadu Eva Hamrlová stručně seznámila s dosavadním postupem projednávání Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a nastínila harmonogram prací v letošním roce. Upozornila na možnost veřejnosti vyjádřit se k tomuto dokumentu, který bude po dopracování zveřejněn na webových stránkách kraje. Dotazy směřované k představitelům kraje se týkaly především postupu při projednávání Zásad územního rozvoje. Představitelé občanských sdružení přednesli své názory a připomínky především k trasování rychlostních silnic R 43 a R 52. Diskuse se zaměřila také na Železniční uzel Brno a lokality se zhoršenou kvalitou ovzduší. Všechny připomínky jsme brali jako podněty pro jednání krajské rady a zastupitelstva. Schůzka byla svolána po dohodě s hejtmanem Michalem Haškem, kterého však zdrželo jednání na celostátním sněmu Agrární komory v Olomouci, za což se, s ohledem na situaci na dálnici, omluvil.


Hodláte v podobných setkáních pokračovat?
Můj dojem ze čtvrteční schůzky byl velmi pozitivní. Prodiskutovali jsme spektrum problémů, které chceme řešit, vzešla odtud řada podnětů, které vyhodnotíme. Připravujeme další setkání ke konkrétním problémům. Nejbližší bude letos pracovní setkání zástupců kraje a obcí, jehož tématem bude plánování tzv. Jihozápadní a Jihovýchodní tangenty města. Chci zdůraznit, že nešlo o uzavřené jednání, ani o uzavřený okruh partnerů. V případě získání kontaktů na další občanská sdružení, která chtějí s Jihomoravským krajem spolupracovat v oblasti životního prostředí, jsme připraveni je zvát na další besedy. V první řadě nám musí jít o otevřený dialog, o výměnu informací z obou stran, jejichž nedostatek mnohdy způsobuje zbytečná nedorozumění. Oceňuji kultivovaný způsob jednání a stejně jako představitel jedné ze zúčastněných organizací - Ekologického právního servisu - jsem přesvědčen, že tento dialog bude úspěšně pokračovat.

ilustrativní obrázek ilustrativní obrázek ilustrativní obrázek ilustrativní obrázek ilustrativní obrázek