23.2.2010 Ministr dopravy na návštěvě Jihomoravského kraje
Gustav Slamečka: Silnici R 52 bereme jako špičkovou prioritu
Klíčovým dopravním stavbám, plánovaným na území Jihomoravského kraje, byla věnována úterní návštěva ministra dopravy ČR Gustava Slamečky a jeho náměstků Jaroslava Krále a Tomáše Kaase v Brně, Pohořelicích a Mikulově. Ministr během ní jednal s členy Rady Jihomoravského kraje a také se starosty obcí, jichž se dotýká problematika rychlostních silnic R 43 a R 52. Jednání se účastnil také velvyslanec České republiky v Rakousku Jan Koukal.
„Děkuji panu ministrovi za péči, kterou těmto strategickým projektům věnuje. Za sebe mohu slíbit, že v rámci celostátního plánu rozvoje strategických silnic budu usilovat o to, aby tyto stavby měly prioritu,“ řekl na tiskové konferenci v Brně hejtman Michal Hašek. Ministr dopravy seznámil se současnou situací ve financování klíčových dopravních staveb a s přípravou zmíněného vládního dokumentu, který má řešit plán výstavby i financování strategických dopravních staveb na příštích deset let. Vláda se bude podle něj muset rozhodnout pro některou z variant financování (například partnerství soukromého a veřejného sektoru, vydání speciálních státních dluhopisů aj.), která by mohla ukončit současnou velkou rozestavěnost těchto staveb.
„Bereme silnici R 52 jako špičkovou prioritu nejen z hlediska významu pro kraj a republiku, ale také pro její nadregionální význam. Připomínám uzavření mezivládní dohody s Rakouskem, která stanoví jednak trasu tohoto propojení, jednak stanoví určité termíny,“ řekl ministr. K variantám silničního spojení, navazujícího na rakouskou severní dálnici, ministr Gustav Slamečka řekl, že ani případná východní varianta přes Reintal, ani západní přes Laa an der Thaya nebudou mít na rakouské straně pokračování. „Těžko brát vážně trasu, která končí na rakouské straně na silnici se zákazem vjezdu vozidel nad 12 tun. Z tohoto pohledu jsme si definovali, že R 52 je komunikace, kterou se budeme vážně zabývat. V její přípravě pokračujeme tam, kde je to možné, než se uvolní větší objem finančních prostředků, abychom mohli začít stavět,“ komentoval ministr Gustav Slamečka. Ministr seznámil novináře rovněž se stavem jednání o budoucích silnicích R 55 a R 43 a zmínil se rovněž o připravované revitalizaci silnice, spojující Pohořelice se Znojmem. Na ní by měly být odstraněny nebezpečné úseky a body.
Hejtman Michal Hašek připomněl také reakci Jihomoravského kraje na skutečnost, že Nejvyšší správní soud loni na konci roku zrušil Územní plán VÚC Břeclavsko. Zastupitelstvo bude ve čtvrtek projednávat změnu zadání Zásad územního rozvoje kraje, jejímž obsahem bude doplnění všech známých variant včetně významných dopravních staveb tak, aby do budoucna nemohl být tento plánovací dokument zpochybňován. Připomněl rovněž nedávnou žádost krajského zastupitelstva o změnu vládního usnesení, týkajícího se plánovaného obchvatu Břeclavi. Ministr souhlasně konstatoval, že územní plán města počítá pouze s dvoupruhovým obchvatem, a že usnesení vlády stojí proti tomuto dokumentu.
Český velvyslanec v Rakousku Jan Koukal ve svém vystoupení informoval o pondělním jednání hejtmana Michala Haška s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem, který „dal jasně najevo, že Rakousko vůbec neuvažuje, že by Česká republika nedodržela mezivládní dohodu sledující napojení rakouské severní dálnice na českou rychlostní silnici na přechodu Drasenhofen-Mikulov.“ Rakouská strana podle něj několikrát jasně deklarovala, že více než 15 let nepřipravuje žádné alternativní řešení směrem k Reintalu a v nejbližších 20 letech žádné takové řešení připravovat nebude. Je to dáno jednak charakterem krajiny, jednak další prioritou – budovaná dálnice je ve skutečnosti obchvatem jednotlivých obcí na současné spolkové silnici směrem k Drasenhofenu. „Sám hejtman Pröll několikrát prohlásil, že obchvat obcí bude postaven jako dálnice bez ohledu na to, jaké bude řešení na české straně. S tím je třeba počítat jako s faktem,“ připomněl velvyslanec Jan Koukal.
„Věřím, že v desetiletém plánu financování silniční sítě ČR jako jihomoravský hejtman najdu komunikace, o kterých ministr dopravy hovořil jako o prioritách. Budu se snažit o to, aby realizace nezůstala jen na papíře, nýbrž aby jakákoli vláda, která vznikne po volbách, ve svém programovém prohlášení a ve své praktické politice myslela na Jihomoravský kraj a na rozvoj jeho dopravní infrastruktury,“ řekl na tiskové konferenci hejtman Michal Hašek.
Po jednání s představiteli kraje a obcí v Mikulově ministr Gustav Slamečka řekl, že byly zrevidovány náklady na 23 km stavby R52 z Pohořelic do Mikulova. Díky změně parametrů některých míst bude možné uspořit cca 1 miliardu z původních deseti miliard korun, tedy desetinu rozpočtu.
Ministr dodal, že udělá,vše aby se našly rozpočtové prostředky na zahájení stavby v příštím roce. Ztotožnil se z názorem hejtmana Michala Haška, že by stavba měla začít výstavbou mikulovského úseku, aby se minimalizovaly důsledky výstavby pro toto město. Zároveň zdůraznil, že ve vládě podpoří návrh Jihomoravského kraje na zrušení dřívějšího vládního usnesení, které se týká se čtyřpruhového obchvatu Břeclavi.
Hejtman Michal Hašek řekl, že po úterním jednání pro něj již neexistuje alternativa této trasy, protože rakouská strana s jinou trasou nepočítá. To je podle něj klíčové. Vyjádřil přesvědčení, že v roce 2011 se ve Státním fondu dopravní infrastruktury objeví první částka pro zahájení stavby R52.